#PsihologiaînSport

PsihologiaînSport: Sunt pregătit și pot reuși! (ep. 1)

Sportul poate fi un teren al emoțiilor puternice, iar antrenamentul mental poate fi cheia succesului într-un meci.

Dacă ești în fața unei competiții și simți că îți pierzi încrederea pe ultima sută de metri, să știi că nu e totul pierdut. La fel ca și tine, sunt mulți cei cărora li se întâmplă asta. Pe de-o parte pentru că o competiție înseamnă ieșirea din zona de confort, pe de altă parte pentru că pregătirii mentale i se acordă mai puțin timp, iar creierul nostru se comportă exact ca orice alt mușchi, învățând prin încercare-eroare, repetiție și ajustare. Practic, are nevoie de timp.

Metafora care m-a ajutat să transmit cel mai bine  necesitatea unei pregătiri mentale a venit din partea unui om care s-a pregătit o viață întreagă de pe ambele baricade : sportiv de performanță, după aceea profesor universitar doctor în sport și psihologie, apoi consultant pe domenii de performanță sportivă. Mentorul meu avea o vorbă :

Pregătirea psihologică nu e altceva decat al patrulea picior de la un scaun. Desigur, se poate și cu trei, dar să nu te miri dacă te dezechilibrezi!”

 Știi și tu  că se spune că suntem ceea ce gândim, nu? În mare parte pentru că gândurile ne influențează emoțiile, iar emoțiile ne influențează performanța sportivă.

Când pornim la drum cu fraze negative, ne blocăm. Ceea ce ne spunem, dialogul nostru interior , devine realitatea noastră. Ia-ti câteva secunde și încearcă să-ți răspunzi onest la următoarele întrebări:

Ce fel de povești ți-ai creat despre tine? 

Cum îți vorbești în momentele dificile? 

Ți se întâmplă să te compari cu alții? 

Cele mai întâlnite blocaje le auzim sub forma  de: ” Mi-e frică”, ” Pare că e mai bun decât mine”, ” O să pierd”, ”Pare că s-a pregătit mai mult”, ” O să-l dezamăgesc pe domnul antrenor ”. Sigur te-ai întâlnit măcar o dată-n viață cu versiunile personalizate ale acestora.

Sunt gânduri care ne paralizează și ne anulează munca de la sală.

Nu putem fi noi înșine și asta ne costă. Ne costă medalia,  ne costă locul pe podium, recunoașterea meritelor, validarea antrenorului și a muncii din spate.

Antrenamentul mental poate fi de mare ajutor în astfel de situații. Iată cinci exerciții de pregătire mentală pe care le poți încerca singur :

  1. Respirația conștientă: Începe prin a-ți concentra atenția asupra respirației tale. Inspiră adânc, numără până la patru și expiră treptat. Repetă acest exercițiu de mai multe ori pentru a-ți calma mintea și corpul.
  2. Vizualizarea succesului: Închide ochii și imaginează-ți în detaliu momentele de succes pe care le-ai trăit în trecut. Vizualizează-te într-o stare de victorie și încearcă să simți emoțiile pozitive asociate. Această tehnică te va ajuta să-ți regăsești încrederea în tine și să-ți amplifici motivația.
  3. Repetarea unui cuvânt de încurajare : Alege-ți o frază sau un cuvânt care te motivează și care te face să te simți încrezător. Repetă această mantra în gând înainte și în timpul competiției pentru a-ți menține concentrarea și încrederea.
  4. Înlocuirea gândurilor negative: Atunci când apar gânduri negative sau îndoieli, încearcă să le înlocuiești cu gânduri pozitive și încurajatoare. De exemplu, în loc să te gândești “nu pot face asta”, spune-ți “sunt pregătit și pot reuși”.
  5. Focalizarea pe proces, nu doar pe rezultat: În loc să-ți pui presiune pe tine însuți să obții un anumit rezultat, concentrează-te pe ceea ce poți controla – cum te pregătești, te concentrezi și execuți fiecare mișcare. Astfel, vei elimina presiunea și vei putea performa mai bine.

Acestea sunt doar câteva exerciții care te pot ajuta să-ți menții încrederea înaintea unei competiții. Cu timp și practică, vei observa îmbunătățiri în abilitățile tale mentale și vei fi mai pregătit să faci față provocărilor sportive.

Dacă vrei să rămâi conectat la exercițiile care te pot ajuta să îți pregătești mintea pentru succes, îți las un link mai jos. Conectează-te și vei primi săptămânal un antrenament mental valoros! E parte din misiunea mea, de a pregăti mintea pentru succes în sport!

Cine este Nina Buru

Sunt omul din echipă care se ocupă cu jocul interior în sport. Performanța sportivilor depinde de antrenamentul mental care îți arată :

  • Cum să treci de la ”nu voi reuși să fac asta ” la ”am făcut deja în antrenamente și pot și acum”
  • Cum să câștigi mental în competiții
  • Cum să gestionezi emoțiile intense
  • Cum să ajungi pe podium prin depășirea fricilor
  • Cum să folosești formula jocului interior în avantajul tău
  • Cum să activezi încrederea și randamentul fizic
  • Ce să faci mental pe ultima sută de metri înaintea competiției

Misiunea mea este să vorbim despre emoții în sport și să promovăm mentalități sănătoase în antrenamente și în competiții !

Sunt Nina Buru, psiholog și psihoterapeut acreditat de Colegiul Psihologilor din România și am  expertiză în domeniul psihologiei sportive aplicate. Am colaborat cu Federația Română de Taekwondo ITF, cu CSU Andu Sibiu Juniori, cu Școala de Fotbal Alma Sibiu, cu cluburi de tenis de câmp de performanță din Alba-Iulia, Dej și Baia Mare , cu Asociația Liga de Est – Vaslui , cu Clubul Sportiv Top Team Iași, cu CS Hwarang Taekwondo și cu sportivi de performanță de nivel european și mondial. Mă ocup de partea mentală care poate influența performanța sportivilor, cum ar fi gestionarea stresului, concentrarea, încrederea, motivația, controlul emoțiilor, stabilirea obiectivelor și comunicarea eficientă.

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button